systemy

Friday, November 02, 2007

Uzavření křivky
V případě, že chcete křivku zcela uzavřít postupujete obdobně a to jak při kreslení
křivkových tak přímkových úseků. Spojit musíte počáteční bod s bodem koncovým.
Nástroj Bezierův režim
Dalším, v CorelDRAW 11 již tradičním, nástrojem pro vytváření křivek je nástroj
Bezier. Tímto nástrojem můžete vytvářet jak křivkové úseky tak i úseky přímé. Křivku tímto
nástrojem nekreslíte přímo ale pomocí uzlových bodů. Hladkost a směr křivky ovlivňujete
změnou sklonu řídících bodů.
Použití tohoto nástroje je následující:
Zvolte tento nástroj a umístěte jej na pracovní plochu v místě, kde chcete mít počátek
křivky event. přímky. Poté stiskněte a stále držte levé tlačítko myši. Z počátečního budu se
vysunou řídící body. Vzdáleností mezi řídícími body a uzlem určujete výšku a hloubku
křivky. Úhel řídících bodů pak určuje sklon křivky.
33 Corel DRAW 11 / Corel R.A.V.E. 2
Když jsou kontrolní body v požadované pozici, uvolněte levé tlačítko myši. Stisknutá
klávesa Ctrl při vysouvání kontrolních bodů způsobí jejich pohyb v násobku 15 stupňů (nebo
s takovým přírůstkem jek je nastaveno v možnostech CorelDRAW 11).
Přesuňte kurzor na místo, kam chcete umístit konec této části křivky, klepněte a podržte
stisknuté levé tlačítko myši: opět můžete tažením ovlivňovat hladkost vznikajícího segmentu
křivky. Takto můžete postupovat dále a kreslit další navazující křivkové segmenty.
Podstatné je, že jednotlivé segmenty křivky na sebe plynule navazují, takže vzniká
křivka s hladkým průběhem: tento průběh můžete právě sklonem řídících bodů ovlivňovat.
Pokud chcete nakreslit přímkové úseky postačí myší klepnout v místě počátku a konce
přímkového úseku.
K úplnému dokončení kreslení myší poklepejte. Kreslení se ukončí a na novém místě
můžete začít vytvářet nový křivkový objekt.